2019.gada janvārī, salīdzinot ar 2018.gada janvāri, Ventspils brīvostā pārkrauts par 40,12% jeb 593 tonnām vairāk kravas, liecina Ventspils brīvostas pārvaldes informācija. Taču nozares eksperti norāda, ka kopumā «sausi» salīdzināt šī gada datus ar par pērno gadu nav korekti, tā kā tas bijis antirekorda gads.
«Pagājušais gads ir viens no antirekorda gadiem. Ja skata astoņu gadu griezumā, tad 2018.gads sasniedza viszemāko punktu pārkrauto kravu apjoma ziņā. Pieaugums ir, taču tas nav nekas īpašs – piemēram, tās ir tikai divas trešdaļas no 2012.gada janvāra panākumiem,» Ventspils brīvostas datus komentē Baltijas Asociācijas – Transports un loģistika (BATL) izpilddirektors Ivars Landmanis.
Kopumā brīvostā 2018.gadā pārkrauts par 291 000 tonnām vairāk kravas nekā 2017.gadā. Pavisam pērn pārkrautas 20,32 miljoni tonnas. No tiem 1,3 miljoni ir naftas produkti, kas pārsvarā nāk no Krievijas un Norvēģijas.
Lielākā daļa no kravām ceļo uz Eiropu, bet piektdaļa tiek sūtīta uz Āfriku, 9% uz Āziju un 6% uz Ameriku. Kopumā 2018.gadā Ventspilī ienākuši 1 561 kuģis, no kuriem 466 pārvadāja naftu, 489 sauskravu, 603 bija prāmji un trīs bija kruīza kuģi. Starp lielākajiem sūtījumiem ierindojas 127,3 tūkstošu tonnu mazuta sūtījums uz Singapūru un 110,2 tūkstošu ogļu sūtījums uz Roterdamu.
Pēdējo gadu laikā Ventspils ostā parādījušās jaunas kravu plūsmas – piemēram, 2018.gadā osta sāka pārkraut 126 000 tonnu palmu eļļas no Malaizijas. Tā tālāk ceļo uz Saratovas apgabalu Krievijā.
Tāpat 2017.gadā osta sāka pieņemt mangāna rūdu no Dienvidāfrikas Republikas, kas pēc tam tiek sūtīta uz Čeļabinskas apgabala metalurģijas rūpnīcām. Pērn pārkrautas 280 000 tonnas mangāna rūdas.
Vēl 2018.gadā Ventspils ostā sāka pārkraut Dobeles dzirnavnieka kliju granulas, kas pēc tam tiek sūtītas uz Eiropas Savienības valstīm. Pērn pārkrautas 66 000 tonnas šī produkta.
No Krievijas uz Eiropu caur Venstpils ostu sākušas ceļot saulespuķu sēkliņu granulas. Galapunktā tās sajauc ar kokskaidu granulām un izmanto kā kurināmo. 2018.gadā ostā pārkrāva 86 000 tonnu šīs kravas. Vēl no Krievijas caur Ventspili tiek pārvadātas cukurbiešu granulas, ko vēlāk izmanto kā piedevu lopbarībā.
Tāpat izmaiņas skar arī sūtījumu ģeogrāfiju. Agrāk šķelda tika sūtīta uz Zviedriju, bet pērn ienāca pirmās kravas, kas ceļoja no Baltkrievijas uz Dāniju. Savukārt čuguns, kas nonāk Ventspils ostā, pēc tam tiek sūtīts uz Ņuorleānu.