Akciju sabiedrība “Baltic Coal Terminal” (BCT) savā 2021. gada pārskata vadības ziņojumā vēsta, ka ogļu pārkraušanas termināla kravu apgrozījums bija 0,5 miljoni tonnas. Savukārt 2022. gadā (BCT) ir ievērojami panākumi – šā gada 10 mēnešos jau pārkrautas 1,9 miljoni tonnas ogļu!
Termināla darbu pērn apgrūtināja vairāki iepriekš neparedzēti apstākļi. Kā ģeopolitisko faktoru, tā arī Covid-19 krīzes ietekmē Latvijas lielajās ostās, kā arī visā kravu pārvadājumu segmentā, dramatiski samazinājās visu svarīgāko pārkraujamo kravu apjomi. Īpaši smagi tas skāra ogļu pārkraušanas apjomu, kas saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem kritās par 79,6%.
Tāpat pagājušajā gadā turpinājās Covid-19 ietekme uz pasaules ekonomiku kopumā.
Savukārt Krievijas politika ogļu plūsmas bremzēšanā caur Baltijas ostām neļāva uzņēmumam nodrošināties ar veiksmīgai darbībai atbilstošu kravu apjomu. Minēto apstākļu dēļ BCT savu darbību 2021. gadā bija spiests realizēt būtiski samazinātā apjomā. Uzlabojumi, kravu apgrozījumam pakāpeniski palielinoties, parādījās vien gada pēdējā ceturksnī. BCT spēja saglabāt profesionālu darbinieku komandu, kura, pārkraujot ilgi gaidīto ogļu kravu, pierādīja gatavību apstrādāt maksimāli iespējamo kravu apjomu, kas var sasniegt pat 6 miljonus tonnas gadā.
Kā “Ventspilnieks.lv” jau iepriekš teikusi BCT valdes locekle Ilze Bērziņa, uzņēmums aktīvi strādājis pie ogļu plūsmas atjaunošanas un pielicis visas pūles, lai saimnieciskā darbība tiktu īstenota atbilstoši termināļa profilam. Par to liecina gan uz Eiropu, gan arī patērētājiem citur pasaulē nosūtītās Kazahstānas akmeņogļu kravas. BCT turpina pētīt un iekarot jaunus tirgus – šobrīd termināļa dienas kārtībā parādījušies tādi virzieni kā Uzbekistāna un Tadžikistāna.
AS “Ventspils tirdzniecības osta” valdes priekšsēdētājs un AS “Baltic Coal Terminal” valdes loceklis Valerijs Pašuta, runājot par nākotnes prognozēm, norāda, ka BCT darbību ietekmē tādi politiskie un ārējie faktori kā sankcijas, Krievijas ilgtermiņa stratēģija, kas vērsta uz kravu novirzīšanu uz savām ostām, situācija pasaules tirgos, kā arī Eiropas Zaļais kurss. Tomēr jāuzsver, ka BCT kā moderns, efektīvs un ekoloģiski tīrs terminālis jau šobrīd atbilst Eiropas Zaļā kursa prasībām. Piemēram, atklātās pārkraušanas tehnoloģijās smalko daļiņu PM10 emisija, pārkraujot vienu miljonu tonnu ogļu, ir desmit reizes lielāka, nekā pārkraujot to slēgta tipa terminālī. BCT pārkraušanas procesa aspirācijas tehnoloģijas efektivitāte sasniedz pat 98%.
Kā norāda Valerijs Pašuta, uzņēmumā jau kopš termināļa atklāšanas brīža tiek izmantotas labākās pieejamās tehnoloģijas, kuras maksimāli samazina apkārtējās vides piesārņojumu. BCT vides politika balstās uz vides pārvaldības sistēmu, kas veidota atbilstoši vides standarta ISO 14001 prasībām.
BCT uzsver nepieciešamību rūpēties par ekoloģiju un uzņēmums pieliek visas pūles, lai samazinātu ogļu pārkraušanas procesa ietekmi uz apkārtējo vidi. BCT nodrošina pilnu slēgtu pārkraušanas ciklu un ir viens no modernākajiem šāda veida termināļiem Eiropā, kā arī videi draudzīgākais ogļu pārkraušanas terminālis Baltijas jūras reģionā.