VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) un visa Latvijas dzelzceļa nozare pašreiz piedzīvo dažbrīd sāpīgas, bet nepieciešamas pārmaiņas, lai sistēma kļūtu caurspīdīgāka un efektīvāka, atklājot konferenci Globālās transporta kustības izaicinājumi, teica satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Viņš pauda, ka šodienas realitātē dzelzceļa nozarei ir jārēķinās ar klimata izmaiņām, tehnoloģiju attīstību, konkurences pieaugumu un digitalizāciju.
«Latvijā 21.gadsimtā ir laiks, kad dzelzceļš piedzīvo renesansi. Vairākas dekādes dzelzceļa infrastruktūra ir tikusi atstāta novārtā un pasažieru dzelzceļa līnijas ir tikušas slēgtas, bet šodien mēs varam droši teikt – vairs nekādas samazināšanas,» teica Linkaits.
«Mēs esam apņēmušies padarīt pasažieru dzelzceļa servisu pievilcīgu. Nākamajā desmitgadē mums ir jāizveido dzelzceļš kā mugurkauls publiskajai transporta sistēmai. Mēs esam pārliecināti, ka dzelzceļš ir drošs, loģisks un videi draudzīgs mūsdienīgs transports,» teica Linkaits, piebilstot, ka tas lieliski iederas mūsdienu multimodālajā pasaulē.
Ministrs norādīja, lai nodrošinātu cilvēku pāreju no autoceļiem uz dzelzceļu un no privātajām automašīnām uz modernu elektrisko dzelzceļu, dzelzceļa infrastruktūra jāpārvalda ar atbilstošām rūpēm un attieksmi.
Linkaits uzsvēra, ka citviet Eiropā dzelzceļa stacijas no pasažieru uzgaidāmās telpas ir kļuvušas par telpu ar dažādām iespējām, jo tajās ir pieejams gan «park and ride», gan «bike and ride», gan arī labs savienojums ar vietējām un reģionālajām sabiedriskā transporta pieturām. Tās ir integrētas vietējā un reģionālā sabiedriskā transporta sistēmā, un tām ir vienota biļešu sistēma, kas ir pamats vienkāršai un mierīgai ceļošanai.
«Mūsu infrastruktūras uzturētājs LDz un visa nozare pašreiz piedzīvo dažkārt sāpīgas, bet nepieciešamas un nākotnē vedošas pārmaiņas, lai sistēma kļūtu caurspīdīgāka, efektīvāka un biznesa orientēta. Mums ir jābūt apņēmības pilniem uzlabot esošo sistēmu,»
teica ministrs, piebilstot, ka «tai pat laikā mums ir lieliska iespēja būvēt jaunu, modernu dzelzceļa līniju Rail Baltica kopā ar mūsu kaimiņvalstīm un visu Eiropas Savienību, kā arī izveidot zemu izmešu austrumu-rietumu koridori, elektrificējot Rīga-Daugavpils līniju.»
Viņš norādīja, ka Latvijas priekšrocība ir unikāls ģeogrāfiskais novietojums un ilgstoša pieredze tranzītā.